Till start




Snorunge =(

2009-03-30 11:27:43

Ja, nu är lilla monstret lite ynklig idag, för hon har blivit snuvig. Stackars liten. Förstår inte vad det kom ifrån bara. (?) Helt plötsligt i förrgår kväll var hon tät i näsan, å nu är hon både tät å rinnig.. =S Första riktiga förkylningen. Igårkväll hade hon liiite lite feber, å jättesvårt att somna.. Usch, inget roligt det här.. =( Hoppas hon blir bättre snart.. Lilla älsklingen.


(Den här bilden togs innan hon blev sjuk.. )

Igårkväll tittade vi på Dokument Utifrån på tvåan.. Usch säger jag bara. Det var en dokumentär om hur människan "leker gud" å avlar så kallade renrasiga hundar. Som är så inavlade å har så mycket genetiska sjukdomar som de som är med i kennelklubben bara ignorerar, för hundarna ska uppfylla krav som finns skrivna för att få kallas renrasiga. Dom visade några exempel, t.ex. rhodesian ridgeback, som har den där hårkammen som växer åt "fel" håll på ryggen. Men det är en missbildning, som visar att hunden har extrema ryggproblem, å små fistelgångar som går rakt in i ryggmärgen å hjärnan, där de kan få livshotande infektioner.. Helt otroligt. Dessutom avlivas de få valpar som föds utan hårkammen, för de överensstämmer inte med ras-beskrivningen.. =O (Det är alltså de som föds utan ridge som är friska, å dom avlivas för att dom har fel utseende..) De visade oxå att king charles spaniel, som är så vanliga i sverige idag, är så inavlade att i stort sett ALLA har hjärtproblem när de blivit 10 år.. (!!!) Dessutom finns det så stor risk (1/3) att de drabbas av en neurulogisk sjukdom i hjärnan, eftersom skallen är för liten för att hjärnan ska få plats, så den pressas ihop.. Å detta förnekar kennelklubben..! Alltså, jag var så förbannad när jag sett detta igår, så jag hade svårt att somna.. Att hundarna ska behöva lida så för att människan tycker att dom ska se ut si å så.. Nej, nu blev jag förbannad igen.
JAG kommer då aldrig att skaffa en renrasig hund. Jag tänker INTE bidra till sånt här utstuderat djurplågeri, bara för djurens utseendes skull..
Jag tycker att alla borde se den dokumentären, för att själva få se hur hundarna lider av människans utseendefixering av djuren..

Nu får jag gå å lugna ner mej lite..

Det här är vad lilla N sysslar med just nu:

Läser en bok med djurljud, å pratar med den.. =)
Mammas älskling




Det står om dokumentären på http://www.aftonbladet.se med ett filmklipp.. Ifall någon skulle vara intresserad.. Men som sagt så tycker jag att alla borde se den. Den var så hemsk.. =S

Lilla monstret sover nu.. Fortfarande. Hon var helt slut förut, å när vi satt i soffan å tittade på reklamen mellan hemtillgården-avsnitten så somnade hon. Hon bara lutade huvudet mot mej å slocknade.. Liten sötnos. Å hon sover fortfarande.. Hoppas hon mår bra sen när hon vaknar, å orkar äta lite å busa..
Jag ska passa på att äta lunch.


Therese & Hampus

Hej : )

Det var ju då vi var hos er. Men jag tror (hoppas) inte att det var från oss det kom. Har ju träffat andra och ingen har blivit smittad.

Hoppas att det snart är över och att hon bli bra : )



Såg en likande dok. om avling och då visade de schäfrar där ryggen är så fel att de inte kan gå riktigt med bakbenen. Det är så synd om djuren :'(



Hoppas att ni får en bra dag trots suva : )



PUBLICERAT: 2009-03-30, 12:08:25 | URL: http://nuppi.blogg.se/

SKRIV NÅGRA ORD <3:

« SIGNATUR Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL (Blogg/Hemsida)

Kommentar: