Till start




Första snöfallet + en svamp

2009-10-16 11:31:53

Ja, när jag drog upp persiennerna blev jag ltie chockad. Snö. :S Redan?! *vill inte vill inte* Men men.. Det började som snöblandat å övergick så sakta i rent snöfall.. Nu har det avtagit lite.. Övergår mer å mer till regn igen ser det ut som.. Inget kul det heller, men jag känner att jag inte är redo för snö än. Det är ju bara mitten på Oktober liksom..

Nu har N vaknat jäääättetidigt flera mornar på raken.. Okej, det är väl inte så tidigt egentligen, men för oss som är vana att sova till 8-8.30 så är 5.30 å 6 jääättetidigt. Jag har inte hunnit ställa om mig till den här nya dygnsrytmen som lilla älsklingen bestämt sig för än.. Men men.. Det är bara att gå upp å göra morgon när hon vaknat, för hon tolererar INTE att ligga kvar i sängen. Å om jag lyfter ner henne, å lägger mig för att sträcka lite på mig innan jag går upp, så går hon fram å lägger händerna på mina kinder å försöker lyfta huvudet å säger "opp!" Då är det bara att snällt upp å hoppa.. ;) Men hon är väldigt söt när hon gör så.. Å så får jag alltid en godmorgonpuss. :) Då förlåter en mjäkig nyvaken mamma allt.. ;)

Måste skriva ner lite ord som hon lärt sig det sista.. (Ni som tycker det här är skryt kan sluta läsa nu, detta är för min egen skull..) Hon är som en svamp när det gäller att lära sig å komma ihåg.. Jag blir helt förstummad ibland.. Hon överraskar mig minst en gång om dagen.. (!) En kväll hos mamma hann hon lära sig 11 nya ord. På mindre än en timme.. Det trodde jag ju aldrig.. Å att hon sen kom ihåg allihopa.. (*?*) Helt otroligt.. Nu kan hon säga: Byxor - tröja - jacka - docka - klocka (klacko eller klokk) - tända - upp - ner - våtservett - kaka - godis (goodish) - saft (faa) - mat (maa t) - banan - äpple (pläpple) - päron - melon - apelsin - jatack - nej - tack - poohbear (nalle puh, fast på engelska..) - puppy (valp på engelska) - telefon - bil - flygplan (plyplan) - vantar (mantar) - mössa - strumpor (stumpaa) - potta - katt - många - lampa - dator (dattor) - papper (pappir) - snyta näsan - titta - tittadär - blomma - vagn - handla - dörr (döör) - vägg - tak - pussel - ballong - mussepigg - mimmi - kalleanka - får - hund - anka - pippi - kossa - gris - tidning - regnbåge (jängbåe)- måne - sol - therese - mormor (mummu) - farfar (faffa) - mamma - pappa - bordet - bada - sängen - stol - skor (skoo) - flaska - morgonrock - kylskåp - halsduk (hassduu) - näsa (neesa) - öga - öra - hår - arm - ben - fot - tå - hand - finger - hals - mage - mun (muuhn) - kompis - russin - gott - bok - regn- klossar - nalle - bäbis - hopp upp - hoppa - spade - hej - hejdå (hejrå) - tvätta - borsta (boosta) - cocacola - åka - leka - mobil - musik - gitarr - trumma - robot - båt - tåg - gräs - löv- skog - träd - mockasiner (mockis) - kram - puss - stjärna - majskrok - mjölk - pall - sitta ner - majs - gurka (kurkaa) - potatis (tatis eller potatish) - korv - smörgås (smöögåås) - sova (sååva eller nana) - slut - borta - gröt (gröö) - måla - kaffe - varmt (vaamt) - kallt

Jaa.. Detta är det jag kom på nu för tillfället.. Har inte hunnit tänka efter riktigt.. Å detta är bara orden som hon kan säga. Hon förstår så himla mycket mera.. Dessutom kan hon räkna. Ett- två - tre - fyra - fem - sex - sju - åtta - nio - tio - elva (inte alltid i rätt ordning, men oftast.. Behöver ju lite stöd, men..) Å om man säger två, så svarar hon tre.. Hon kan alltså i vilken ordning de ska komma.. Jag är helt chockad.. (!) Å hon snappar upp saker från tvn hela tiden. Det är där hon lärt sig ordet poohbear bland annat.. Å hon vet vem det är, för hon säger det om sin nallepuhtelefon å sin nallepuh-nalle oxå.. Å så knackar hon med ett finger på sidan av huvudet å säger "tänk tänk tänk" som nallepuh å dom gör i superdeckarna på playhouse disney-kanalen.. Å då kollar hon ändå inte nämvärt mycket på tvn under dagarna.. Å så kan hon följa direktiv.. Om jag till exempel säger: Gå till köket och hämta din flaska som står på bordet å ge den till pappa. Då gör hon det. Eller om jag säger: Hämta kudden i soffan å lägg den i din säng. Då gör hon det. Å massa andra sånna saker kan hon..

Kommer inte på fler nu, men det finns så himla mycket mera.. Det är roligt att skriva upp sånt här å kolla tillbaka sen.. :) Enbart därför som jag gör det.. Hålla lite koll på utvecklingen liksom.. Det går ju så fort, så det gäller att hänga med..

Nu ska vi busa lite.. :) Sen är det dags för tupplur. Å sen får vi se vad vi hittar på idag.. Blir nog att försöka hålla oss inne, vill inte riktigt gå ut i spöregnet, känner jag.. :S
Å imorrn ska lilla hjärtat vara med pappsen hela dagen, för mamma å tant K ska åka till Göteborg. Det blir shopping, middag å sen Ladies Night. :) Ska bli riktigt roligt. :D Verkar som alla tjejjer i hela THN ska dit nästan.. Haha.. Många iaf. ;P Tant K fick ju biljetter i present av oss när hon fyllde 25, i April. Då kändes det såååå avlägset med 17 Oktober, men nu är den här! Äntligen. :) Å sen ska vi utnyttja min 25-årspresent från tjejjerna den 7 November, då blir det en heldag på SPA. :D Vi har massor att se fram emot den här hösten.. ;)

Näe, dags att busa med N, hon vill ha HELA min uppmärksamhet nu.. Har suttit i mitt knä å kollat på youtube medans jag skrivit, men nu räcker det tycker hon.. ;)

Ha en bra fredag å helg!


Maria å Nellie

Haha kul med ladies night tydligen vi syns där kanske. Jag ska njuta av god mat och ögongodis



PUBLICERAT: 2009-10-17, 00:01:05 | URL: http://marnellas.blogg.se/
Amelie

Åh vad duktig hon är! Till och med jag blir väldigt stolt över eran lilla solstråle! Vi får träffas snart igen! Krama den lilla ifrån mig <3



PUBLICERAT: 2009-10-19, 13:32:03 | URL: http://elefteria.blogg.se/

SKRIV NÅGRA ORD <3:

« SIGNATUR Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL (Blogg/Hemsida)

Kommentar: