Till start




Intressant

2009-06-22 12:21:03

Jag har fått en hel del intressanta åsikter/kommentarer om mitt inlägg där jag anser att jag aldrig skulle kunna lämna bort N över en högtid för att åka iväg å supa på annan ort.
Det finns inte i min värld att göra en sån sak. Men SJÄLVKLART är jag å N inte klistrade på varandra dygnet runt. För det första så har hon en pappa oxå. Å dom älskar verkligen att busa tillsammans. På kvällen när han kommer hem så är det pappa-tid som gäller. Då har jag mängder med egentid som jag knappt vet vad jag ska göra av.. (inte för att jag egentligen VILL ha sån halvt påtvingad egentid, men det är ju viktigt att dom får vara tillsammans bara de två oxå..) Och hon somnar oftast runt 20.00 på kvällen, så jag å min älskling har en massa egentid varje kväll. =)
Sen är det så att N har börjat avsky att gå i affärer. Å handla måste man göra ibland, å då har vi oftast en farmor eller mormor som gärna ställer upp å passar henne en stund. Även om vi ska hitta på nånting annat ihop, jag å min käre sambo, så får hon ju ha barnvakt. Det är ju inte mer med det. (har hänt 1 gång) 
Men jag anser inte att egentid egentligen är nånting man själva ska skapa genom att lämna bort sitt barn. Jag anser att det är nånting man kanske kan få, ibland. Få, inte göra själv genom att skaffa en barnvakt bara för att få vara ensamma en stund. Jag anser att det skulle man tänkt på innan man fick barn. Jag fick barn (säger fick, för man "skaffar" inte barn anser jag) för att jag ville vara med henne. Inte för att lämna bort henne i tid å otid. Men kanske är det för att hon är en så trygg liten person, som mer än gärna leker själv (som nu, när jag kan sitta lite vid datorn å hon grejjar med ett pussel här bredvid) å som klarar sig mycket på egen hand, som jag inte tycker att det är "jobbigt" att ha henne så mycket. Jag har tid att göra en massa saker här hemma om dagarna, för hon älskar att vara med å grejja, å om hon skulle tröttna så går hon iväg å hittar på nåt annat. Hon är verkligen inte alls krävande, å hon sover hela nätter. Vi kanske har det ganska "lätt" menar jag, om man jämför med andra. Eftersom hon är så trygg å kan gå iväg på egen hand, även om vi är på typ öppna förskolan. Det är ju ett tecken på att hon är en trygg liten individ (att hon kan gå iväg å vet att jag finns där ändå..) som så många har påpekat. Dessutom kommer jag själv från en familj där traditioner och högtider alltid varit "för barnen" och tillsammans med familjen. Det har alltid varit så, å jag har gillat det. Så det är ju självklart att jag tycker att det ska vara så även i min familj.

Som Stich säger i filmen:
"Ohana betyder familj, å familj betyder att ingen lämnas utanför"

Det är ett mycket fint citat, även om det kommer från en liten lila, vild utomjording.. =P

Sen har jag oxå fått en hel del starka reaktioner på det här med att N inte ska börja på dagis till hösten. Det är tydligen helt otänkbart att jag (som ändå är arbetslös å går hemma) VILL ha min dotter hemma. (?) Att jag inte tänker uttnyttja de 15 timmarna i veckan som jag har möjlighet till. Nej. Det vill jag inte. Jag vill vara hemma tillsammans med min dotter så mycket som möjligt. Hon har inget behov av att gå på dagis (förskola, jag vet..) eller hos en dagmamma, än. Hon får inte ut nämvärt mycket mer än ett miljöombyte av det anser jag. Hon leker inte tillsammans med andra barn än. Hon leker själv, även om vi går till öppna förskolan, så är hon inte intresserad av barnen på ett sånt sätt. Å öppna förskolan finns ju faktiskt, å jag har allt tänkt att vi ska gå dit så att hon får lite annan stimulans än här hemma. Men dagis? Nej. Å det är för att jag inte måste. Det finns de som måste, för jobbet å för ekonomin. Men jag måste inte. Så därför ska vi vänta med dagis. Det är ju det här med att "lämna bort" barnet som jag har lite svårt för. N får börja på dagis, den dagen vi måste, eller den dagen jag anser att det vore bra för henne.

Hoppas jag har kunnat förklara mej någorlunda, så att ni som hade funderingar över mitt förra inlägg (tillsammans is the keyword) har fått en insyn i hur vi valt att göra i vår familj.

Vi blir inte starkare ihop, genom att vara isär.
(Det är så jag ser det..)

Nu är det finfint väder här, så vi ska ta på oss å gå ut å gunga lite tänkte jag. =)


Mimi

Det här med föräldraskap är något som hetsas nu för tiden, man vägs, mäts och synas i varenda liten söm. Då ska man särskilt säga unga föräldrar, det moraliska ska/ska inte blir ofta påprackat på föräldrarna precis som om man inte hade vett och sans själv? Det hela slutar med att man mäter sig med andra och försöker sträva efter det perfekta föräldraskapet (som faktiskt inte finns! Man kan aldrig vara perfekt, man är så bra man kan vara!) Det är alltid lätt att titta snett...



Jag tycker du ska köra på din inre röst och strunta i alla ska/inte ska och rekomendationer. Känner ni att det är rätt, så är det rätt för er!



Kram på er!



PUBLICERAT: 2009-06-23, 10:03:33 | URL: http://mimiamelie.wordpress.com
amelie

Jo då du har så rätt i att man inte ska vara ifrån varandra för länge och som du skrev i ditt inlägg så tror jag faktist (utan att låta klagande) att du har det ganska bra. Hugo sover visserligen oftast hela nätterna, på senare tid har han börjat vakna vid 2 och vill ha mat, och han har vart villig att leka mycket själv. Men inte längre. N för tiden ska han vara på mig hela hela tiden. Pappa duger inte, det är bara mamma mamma mamma. Och om jag ska vara helt ärlig så tror jag att Stefan tycker att det är skönt att han slipper ta honom. För det är så det blir. Han struntar i att ta hand om Hugo för att i slutändan vill han till mig ändå. Så jag har min "egentid" när Hugo sover och då har man ju tusen saker som måste göras. Man ska städa, äta, tvätta, duscha, rasta Mongo. Så när jag har gjort allt jag måste å ska börja med det jag vill, så har Hugo oftast vaknat. Därför kan det vara otroligt skönt om t.ex. farmor kommer och hämtar honom ett tag så jag kan t.ex. lägga mig i ett bad utan att känna att jag måste upp för att Hugo sitter och gråter i något hörn.



Phu... Det blev långt. Sorry. =)

Vi vill jättegärna träffa er! Vad tror ni om Torsdag? Har du föresten kollat om du kan komma på söndag? (plastpartyt) Pussar



SKRIV NÅGRA ORD <3:

« SIGNATUR Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL (Blogg/Hemsida)

Kommentar: