Till start




BVC, dagis å brist på brandvarnare..

2012-03-13 21:06:44

Ja, idag var jag å lille skrutten på BVC. Han är 3 veckor och 3 dagar, å väger nu 4400 g å är 55 lång (!) Så nu växtspurtar han ordentligt.. :) Hon tycker att han är så fin å följer sina kurvor bra (det lilla som vi hunnit mäta å väga) å allt verkar bara bra.
Men jag tycker att hon är lite jobbig att prata med.. Hon pratar på EXAKT samma sätt till mig och min bäbis liksom.. Jag är inget barn (?) Men men, hon är ju mån om en å vill så väl. Hon uppmuntrar och berättar hur duktig man är och hur bra hon tycker allt verkar gå. Å det är ju bara för att vara snäll, men jag är väl inte van vid sånt riktigt..

Sen åkte vi å hämtade storasyster som varit på dagis  första dagen på över tre veckor. Å det syntes att hon hade längtat dit berättade fröken Lena. :) Hon hade kastat sig in i gymnastiken och lekt å härjat oavbrutet.. Å sen blev hon så glad för att lillebror kom å hämtade henne. (inte mamma, jag är tydligen bara hans chaufför eller nåt, haha..) Å han blev ju genast dagens kändis, alla fröknarna visste ju om att han föddes hemma i vardagsrummet, å nu vet nog alla föräldrarna det oxå, för där fick jag stå å hålla föredrag mitt på lekgården. Haha.. Men men.. Det är ju lite ovanligt förstås, att föda hemma oplanerat..

Sen droppade Amelie å barnen in på lite spontanlek på eftermiddagen. Nova å Hugo lekte nakenfisar å simmade runt på golvet här i vardagsrummet (som ju var en sjööö, förstod ingen det??) Mio sov genom hela kaoset å Rasmus tultade runt här å sysselsatte sig.. Mammorna passade på att tjöta lite i soffan..

När det började bli mörkt så tände jag taklampan, och efter en stund säger Nova:
-Mamma, det är nån som lagar bränd mat.
Å det stämde verkligen att det luktade bränt, men det luktade mest bränd plast eller gummi. Å jag som är lite hispig när det gäller sånt började ju sniffa mig runt för att hitta orsaken.. Å när jag precis skulle ge upp å tänkte att det nog kommer med vinden utifrån, så går jag se en skugga uppe i taklampan i vardagsrummet.
Oh shit, det ligger nåt däri å nästan brinner!!
Fram med en stol å upp å kika, släcker lampan å hämtar en handduk för att fiska upp det som ligger däri. Det visar sig vara en av Novas leksaksbollar. Ingen aning om när den hamnat däruppe, men vilken tur att Nova kände brandlukten å att jag hann hitta orsaken i tid innan det börjat brinna på riktigt! Nu hade den "bara" smält..
Ringde hit brorsan som fick montera ner lampan å göra rent från all bränd plast.. Vågar ju inte riskera att det sitter kvar om Nova vaknar i natt å kanske går ut i vardagsrummet å tänder lampan.. Då hade det ju vart samma sak igen. Så när pengarna kommer är det jag som går raka vägen å köper brandvarnare till alla rum här hemma! Kanske en släckare oxå, när jag ändå är i gång..

Usch, vill inte ens tänka på vad som kunnat hända..! :|

(Beror det på att jag fick ett sms angående jordfelsbrytare förut? Är det Murphys lag som haft ett finger med i spelet??)
Så nu har jag ställt ut små skålar med ättika i lite varstans här i förhoppning om att de ska kunna ta bort lite av den dåliga lukten..


Sånhär lampa har vi i vardagsrummet..
 Tanken på att nåt sånt här kan hända har inte ens slagit mig förut..


Här är boven i dramat, å glödlampan som orsakade allt ståhejjet ikväll..

Å så ska man försöka ha en barndsäkerhetsföreläsning för en treåring. INTE det lättaste. Men hon förstod att man måste säga till om det hamnar saker i lampan igen, eller om hon känner att det luktar bränt. Å att man absolut inte får lägga saker, kläder eller böcker eller nånting, på en lampa.
-Ja, mamma, jag vet det nu. Jag visste inte förut, men nu vet jag det.. Jag nådde inte upp.
Nej, hur skulle hon kunna veta vad som kunde hända? Men hoppas iaf att hon kommer ihåg det här ett tag.. Å självklart nådde hon inte upp. Det gjorde ju inte jag heller.. Lilla skruttan.

Nä, nu ska jag nog gå å lägga mig. Det räcker med spänning för ikväll.. Lär nog somna gott.


elin

alla klarade sig bra.. tack för omtanken!



PUBLICERAT: 2012-03-13, 21:22:51 | URL: http://kembar.blogg.se/
Therese, mamma till 2 underbara huliganer

Ursh!! Som sagt tur att allt gick som de ändå gick...

Visst är de underbart när barnen idiot förklarar en ibland. Som sagt, hur skulle hon kunna nå? ^hihi^



Lurig lampa nu när man vet om att det kan hända...



PUBLICERAT: 2012-03-13, 21:27:05 | URL: http://nuppi.blogg.se/
Anonym

Hej! Om du bor i hyresrätt så SKA det vara brandvarnare i lägenheten, alltså inget du ska behöva skaffa utan hyresvärden måste fixa sådant :)



SKRIV NÅGRA ORD <3:

« SIGNATUR Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL (Blogg/Hemsida)

Kommentar: